Википедија смањује стопу смртности од шпанског грипа

0
(Фото: Википедија)

Од 20% на 2% је велики пад. Шта се дешава?

Било је неколико људи који су сеса нама спорили у вези са стопом смртности (ЦФР) од шпанског грипа 1918. године. Цитирајући Википедију и ЦДЦ, дали смо ту стопу која износи између 10-20%. Неколико коментатора је међутим инсистирало да је стварни ЦФР 2-3%, што нас је навело да истражујемо даље.

Оно што смо открили било је прилично занимљиво.

Ово је уводни пасус написан пре 22. фебруара 2020. у одељку „Смртност“ на Вики страници за шпански грип:

„Глобална стопа морталитета од пандемије 1918-1919 није позната, али се процењује да је од 10% до 20% заражених умрло (однос смртности и случаја). Око трећине светске популације је било заражено, а умрло је 3% до 6% укупне глобалне популације од преко 1800 милиона“.



Овако сада гласи исти пасус:

„Процењује се да је једна трећина светске популације била заражена, а Светска здравствена организација процењује да је 2–3% заражених умрло (однос смртности и случаја)“.

То је прилично велика промена за прилично кратко време.

Шта се дешава? Зашто се ЦФР одједном тако драматично снижава?

Извештај СЗО који користе као извор не односи се на шпански грип, већ га само успут спомиње. Заиста се каже да је 2-3% заражених умрло, али не даје извор за то, а такође тврди да представља 20-50 милиона људи.

Проблем са тим је што већи распон ове процене (50 милиона као 2% укупних случајева) даје бројку од 2,5 милијарди укупних случајева. Што је више од читаве светске популације у то време! (1,8 милијарди).

Дакле, нешто очигледно није у реду.



Што је још горе, СЗО је једини извор који смо до сада пронашли и који тврди да је преминуло 20 милиона људи. Већина извора, попут ЦДЦ –а, углавном се слажу да је између 50 и 100 милиона људи умрло од шпанског грипа (иако се једна недавна студија веома разликује). Да би 50-100 милиона умрлих било 2-3% од укупног броја случајева, морало је бити 2,5 милијарди-5 милијарди случајева.

Очигледно потпуно немогуће.

Очигледно је да нешто није у реду са том недавно ревидираном цифром од 2-3%. Једини начин да то успе је драматично ревидирати смањење броја смртних случајева. И заиста постоје докази да уредници то покушавају учинити на Википедији, а неко је цитирао студију из децембра 2018. која је користила контроверзну „нову методологију“ за утврђивање смртности од само 17 милиона. С обзиром да је овај број раније процењиван само за Индију, ово је изузетан ревизионизам.

Наравно, сада се расправља о броју инфекција у односу на смртне случајеве у свакој студији случаја у епидемиологији. То није егзактна наука. Флуидно је. Наравно, процене ће се разликовати и грешке ће се правити и исправљати. Има више да се каже о инхерентним неизвесностима у овим случајевима, а тренутно разговарамо са уваженим вирусологом са намером да то питање обрадимо даље у будућности. Можда су претходне процене инфекције и смртности биле превисоке. Можда постоји рационалан аргумент за њихово смањење.

Али да ли је то оно што видимо на Википедији?

Сви знамо да је Википедија микропропагандни орган, па од значајамора бити чињеница да је на њеној страници о шпанском грипу започет велики број уређивања у децембру 2019, који се стално повећавао до фебруара 2020. и чини се да се већина ових уређивања односи на -суптилно и отворено – смањење степена озбиљности пандемије 1918.

Зашто изненадна одлука да се знатно смањи процењени ЦФР за пандемију из 1918. и извор за прилично нејасан чланак СЗО који се чак и не фокусира на то питање? И, што је још важније, зашто ово екстремно снижавање и даље постоји на страници чак и када уредници указују на немогућност бројки?



Барем је ова нова уређивачка политика Википедије правовремена за оне који желе да изазову страх, а несрећна за оне који покушавају да унесу разум. Омогућава медијима и другима да цитирају недавно снижену ЦФР за 2-3% као доказ да је КОВИД 19 опасан, чак и опаснији од шпанског грипа и да ће на крају убити милионе. То је неки леп мамац за клик.

Да ли је то само људска забуна? Можда.

Постоји извештај вирусолога, цитиран од стране ЦДЦ-а, који потврђује до сада уобичајено прихваћених 500 милиона случајева и 50-100 милиона смртних случајева и додаје да је ово ЦФР од „преко 2,5%“. Што је наравно тако. То је ЦФР од 10-20%, што би он први препознао. А 10-20% је више од 2,5%.

Можда је његова помало двосмислена формулација одвела људе на странпутицу? Можда су људи који консултују његов рад, као што то раде многи, укључујући уреднике Википедије, узели да „преко 2,5%“ значи нешто више, или чак тачно 2,5%? Можда је то све.

Можда.

Али у сваком случају грешка, каква год да је, одакле год дошла, није наша. Нисмо ми измислили стопу смртности 10-20% од шпанског грипа. То је била стандардна процена све до недавно. Још увек постоји, мада донекле скривена двосмисленим формулацијама и забуном.

Превод: Васељенска

Извор: Оф Гардијан

Помозите Васељенску

Донирајте 5 €Донирајте 10 €Донирајте 20 €Донирајте 30 €Донирајте 40 €Донирајте 100 €Донирајте колико желите
Помозите рад Васељенске донацијом. Хвала!



Постави одговор

молимо унесите свој коментар!
овде унесите своје име

Ово веб место користи Акисмет како би смањило непожељне. Сазнајте како се ваши коментари обрађују.